Quin temps a fet !
Estadística
Cada dia xerrem sobre el temps que fa, l’encarregat ho explica als altres companys per mostrar la fotografia i posar-la al plafó, a més d’especificar a una graella el temps que va fent durant tot el mes, cada setmana conversem sobre el bon o mal temps que ha fet durant els cinc dies, i en acabar el mes, dialoguem sobre el temps del mes, per saber si ha hagut més dies de sol, més de pluja o ennigulat, comptem els dies segons la meteorologia introduint-nos al món de l’estadística.
Primer observem la graella del temps del mes, observant els dibuixos i on s’ha pintat més.
Clara: per saber si ha fet més sol que pluja hem de comptar els rectangles pintats.
Catalina Coll: el sol quasi arriba fins a dalt de tot
Pau Debionne: li falta poc per arribar
Tomeu Jofre: i ennigulat poc
Pere: i pluja també
...
Clara: hem de pintar els sols junts, per veure on arriba
El mestre mostra una graella en blanc per demanar com podem comptabilitzar el dia que a fet més sol, pluja i ennigulat. Decidim entre tots que hem de pintar el número de dies del temps de la primera graella tots junts, sense tenir en compte el dia, si no la quantitat.
Caterina: hi ha 23 dies de sol
Delfina: 4 dies d’ennigulat
Tomeu Rubert: i 3 dies va ploure
Naomi: hem de pintar fins a 23 sols
Maria Magdalena: i hem de pintar 4 dies de ennigulat de color blau
Clara: i comptar els dies que va ploure per pintar-los
Tomeu Jofre: 3 dies va ploure
Pau Debionne: pintarem 3
I quin temps va predominà en el mes de novembre ?
Tomeu Guasp: el sol, perquè n’hi ha més i arriba quasi a dalt de tot
Pau Quetglas: perquè hi ha fins a 23 sols
Xavier: i perquè hi ha pocs dies d’ennigulat
Naomi: i només tres dies va ploure
Catalina Coll: al mig està ennigulat
Delfina: el darrer és ploure
Conversàrem sobre les escales de la gràfica de la nova graella i la posició de les columnes. Per després mostrar als infants un rotllo dibuixat a un paper per demanar com podíem plasmar al rotllo el número de dies que havia fet sol, havia plogut o havia estat ennigulat, es pretenia que els infants realitzessin parts proporcionals a la figura, com si talléssim una coca, però... no es realitzar aquesta activitat, ja que quan el mestre demanà al grup: com podem posar al rotllo les dades del temps que tenim ?
En Pau Quetglas respongué: molt fàcil ! fèiem una creu al rotllo i... dibuixem un sol amb el número 23, un nigul amb el número 4 i un nigul amb pluja amb el número 3, i ja està... i... aquí... novembre...
I és clar... tant fàcil era... i tan bé ho va explicar...que ho havíem de fer ! ja deixarem per un altre mes l’activitat de realitzar parts proporcional al rotllo del temps.
No hay comentarios:
Publicar un comentario